2000

Det hela började med att vi satt och drömde om att segla iväg. Diskussionerna var många och drömmarna med. Men till slut kom ett beslut. När vi väl bestämt oss kom vi till frågan vad ska vi segla med? Vi kom då fram till att man ska kunna sitta inne och se ut inte kliva nr i en källare, som man gör på de flesta segelbåtar. Därför blev det en däcksalongsbåt.

2001

Att det blev en Forgus har mer med slumpen att göra för det var det skrovet vi fick tag på. Vi lyckades få kontakt med en kille som hade ett skrov till en Forgus 37:a till salu. Vi tog kontakt och frågade om han kunde göra en 38:a. Det kunde han för det var ¨bara¨ att göra nytt däck och akterspegel. I övrigt är det samma skrov. Då slog vi till. Så nu är vi ägare till en plastbalja i formen av en båt. Vi räknar med en 10 årig byggtid så sjösättning är planerad till 2011.

2002

Det första blev att sätta ihop skrov och däck. Då gick det åt mycket mutter och bult allt i rostfritt syrafast. Sedan var det ritningar att göra. Många diskussioner och även en och annan öl i sittbrunnen har det blivit. Vi har nu även lyckat få tag på röstjärn och rutor från konstruktören. Nu hade vi också kommit underfund med att vi behöver snickerimaskiner och någonstans att ställa dem så det blev att bygga om ladugården till snickeri.

2003

Ritningarna klara och när jag går på skolan så blir det att göra ett salongsbord av mahogny med Forgus logga inlagd i vit mahogny, som projektarbete. Det är ju där man börjar när man tillverkar båtar. :-) Även sittbrunnsbordet blev nu tillverkat, efter mått av sittbrunnen. Passade också på att läsa lita Auto Cad och webhantering mm.

2004

Nu bytte vi båt så arbetet på Kabylie stannade av lite grann för det blev en totalrenovering av Cecilia. Första vintern rev vi ut all lös inredning och gjorde inordning båten från grunden. Ett av de svåraste arbetena var att få bort den gamla klädseln på skriv sidorna, men där fick vi ett tips av färgaffären om att använda Xylen. Motorn fick en ordenlig översyn så den gick som en klocka däremot hade vi problem med hydrauliken i kraftöverföringen. Där var en splint som gick av med mellanrum så man var tvungen att lyfta båten för att byta den.

2005

Nu hade vi kommit på att vi ville skåp och luckor i stället för att ha ett stort utrymme där allt bara ramlade ut så fort man seglade lite hårt. det blev en ny vinter med Cecilia. Motorn blev ommålad och blev en guldklimp.

2006

Nu bar det av till Norge på semestersegling och under den resan höll splinten men den gick alldeles innan vi åkte och även efteråt så nu ledsnade vi på hydrauliken och bytte motor och satte in ett segelbåtsdrev på båten. I och med att det är en gammal motor vi sätter i så kunde vi inte få tag på någon motorbädd, utan blev tvungna att göra en ny form. Och därifrån kunde vi sedan göra en ny motorbädd. Det var spännande och den blev bra och motorn sitter ordenligt fast.

2007

Nu är vi igång igen med att göra hål för bogpropeller och plasta in röret som den ska sitta i. Det blev också en del extra förstärkningar i skrovet. Inplastning av röstjärnsfäste, ankarbox i fören mm. Sedan kommer nästa ursäkt :-) att göra i ordning min fars båt för försäljning och där gick en vinter till. Nu hade vi också funderat en hel del över motoralternativ. Kenth som kan det hade kommit fram till en maskin och plastar in en motorbädd till den. Nu kom den stora revolutionen vi beslutar oss för elmotorer. Det blev 2 Oz twin från OZ marine och dom kan ladda batterierna när vi seglar och det är ju det vi ska göra. Vi räknade på ut det blev billigare att köpa elmotorer i stället för en ny diselmotor.

2008

Mera plastarbete under sommarhalvåret för vi har ingen värme där hon står. Vi har också diskuterat det här med toalett. Även rostfritt stål rostar ju och man vill ju inte ha en avloppstank som läcker i båten. Och vi vill gärna minimera antal skrovgenomförningar under vattenlinjen så det får troligen bli en mulltoa. Som det nu verkar kommer vi bara att ha 2 genomförning under vatten linjen, en för att kunna ta in havsvatten till en "watermaker" och en till loggen. Naturligtvis så blir det 2 hål för propelleraxlarna.

2009

Nu har vi även kikat ordenligt på salongstaket så vi kan få fast det och ventilerna/fönstrena i salongen. Så i vinter kanske vi kan ha på lite värme i henne om vi hinner klart med ventiler och tak före frosten. Nu har vi även börjat förbereda för att montera motorerna. Det blir ju nya motorfästen. Och sedan blir det marigt att få dit propelleraxlarna rakt och snyggt. Nu har vi också köpt in ett ämne till hjärtstocken och beställt roderlager. Nu har vi även börjat kika på rigg och det lutar åt en Selden rigg med dubbla Furulex rullar och ett extra fäste för att kunna hissa en liten stormfock. Nu har jag beställt en rigg. Allt frånYatcht sport som kanske också får leverera segel. Det blev enkel furulex rulle och en Code zero rulle. Det skall bli spännade att testa efter sjösättning.

2010

Ämnet till det som ska bli hjärtstock kom i maj. Och Kent har borrat hål till propelleraxlarna, usch sån tid det tar för att det måste ju bli rakt. Nu ha masten änligen kommit hem. Nu saknas bara löpande riggen. Annars har det inte hänt så mycket med båtbygget i år, delvis beroende på den snörika vintern vi haft och sedan har vi ett antal andra ursäkter. :-) Det blir bara att ta nya tag inför nästa år. Och årets vinter har ju börjat bra... Nu gäller det att njuta så myckat man bara kan av snön, kylan, det vackra landskapet och allt annat som vintern tillhör. Sen blir det ju mest sol och värme. Vad vi kommer sakna snöskottning is och halka. ;-) Alla tampar till den löpande riggen kom före jul och där var också lite felaktigheter. Nu väntar vi på linan till code zero rullen.

2011

De nya tagen har börjat med att tillverka lådor till badrumsskåpet. Jättebra träning för lådorna vi ska ha i båten.